4 över 7,5 kg

Under två gäddpass i helgen så blev det sammanlagt 4 gäddor över 7,5 kg.

Undertecknad och Mats beslutade oss för att testa gäddfiske. Jag hade inte kört något riktat gäddpass sedan i juni månad så var väl på tiden att testa lite. Den gången var det också jag och Mats som fiskade. Då tog vi alla större på trolling och jag minns att de favoriserade Mats wobblers. Det är vanligt att de som trollar tar vartannat hugg oavsett vems spö eller bete det nappar på. Men vi tycker att det blir en extra tjusning att få fisk på sina egna beten. Man får sitta och fundera och dona och ändra på efter eget tycke och smak, det blir en extra krydda i fisket.

Skulle det bli samma sak som i juni att de föredrog samma beten igen och Mats beten mer än mina? Nej den här gången blev det rakt tvärtom. Mats satte med stora förhoppningar på det bete som var klart bäst sist. Det fiskade nu helt bom och gäddorna favoriserade överhuvudet taget mina beten i stor utsträckning. Så kan det vara, allt spelar in, färg, gång och storlek. Under dessa 2 pass tog vi 7 gäddor i 6 kilos klass och uppåt och alla utom en av dem valde mina beten. Men däremot så var den som Mats tog riktigt fin och den näst tyngsta.

Vi tappade några riktigt fina gäddor. Mats tappade en som kan ha varit fin och jag tappade 2. En av dem speciellt har jag lite svårt att glömma, jag hann fighta den ett tag och den gjorde klassiska mycket tunga pumpningar, så tunga och kraftiga så bara riktigt stora gäddor klarar att göra dem. Men efter en stund (och innan vi hann se henne) klev hon av. Jag tror den vägde en bra bit över 10 kg, men hur stor den var får man aldrig veta. Det är tyfilus att de de största kliver av. Men nära skjuter inte en endaste höggravid huggormshona, så är det ju.

Här kommer foton på de 3 tyngsta. Bild 1. Bild 2. Bild 3.

Sammanfattningsvis så kan sägas att det var ett kul och bra fiske, det var bara the big monster som fattades.

/Krister

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Trolling med mjukbeten

Västerbottensrekord på gös?

Norrlandsborrar