Hur gick det med septembermålen?

Nu är det förvisso en dag kvar, men här kommer ändå en sammanfattning. Jag vet inte om någon av oss kommer att fiska mer denna månad (jag kommer i alla fall ej att göra det) så jag kör en sammanfattning här och nu.

När jag skrev att vi haft dålig bredd i fisket i september månad och att jag hoppas att vi denna månad kan klara gädda över 10 kg, gös över 2 kg och abborre över 1 kg så var det bara något jag själv tyckte. Var inget som jag nämnt om för de andra, inte så seriösa mål med andra ord. Ärligt talat så visste jag inte om vi ens skulle fiska efter alla 3 arterna, abborre var nog den art som var mest osäkert. Men Mats tyckte att det var bra satta mål, inte lätta men ändå inte omöjliga och han sa att att han i alla fall skulle försöka något pass på abborre. Men att jag inte skulle ha för stora förhoppningar eftersom han aldrig fiskat abborre så sent på året i sjön. Metoden han valde var trollingfiske. Det var trögt och det blev bara ett fåtal abborrar där den största var denna. Rätt fin, men nådde den 1 kilo? Jajemän det gjorde den, 1020 g så därav hade vi i alla fall klarat ett av målen. Den art jag var mest osäker på om vi skulle fiska efter fixad, då kände vi att ja men vi kan väl i alla fall försöka lite grann. Nedan skrev jag om att vi fiskat gädda och kom upp till 9440 g, men det räckte ju inte riktigt.

Vi beslutade oss för att fiska 2 pass till. Blev inte speciellt många gäddor men medelvikten var det inget fel på. Men gäddorna var grymt kräsna under båda passen. Både färg och gång var superviktiga, de var extremt petiga. Vi provade totalt ca 25 wobblers men det flesta huggen kom på 2 wobblers. En av dessa hade vi 2 av men den andra var lite mindre i storlek, och det dög inte heller. Den fick inte exakt samma gång så den var de inte alls intresserad av. Ja, faktum är att vi provade rejält också med exakt likadana wobblers (även storlek) med att färgerna skilde lite med det dög inte heller. Nåja några fick vi på andra wobblers (främst mindre gäddor) men skillnaden var enormt stor och det är också en tjusning med fisket att fiskarna är kräsna. Det var egentligen inga konstigheter med just dessa 2 wobblers så märkligt de skulle vara så selektiva. Den ena är ett hemmabygge. Båda wobblerna var i mellanfärg, inte någon lysande fluorfärg eller så, men inte heller helt mörka. Mellan gällde också gången, inte hetsig gång men inte heller väldigt långsam.

Första passet så var det 2 gäddor som stack ut rejält, de 2 fränaste fångsterna var inte de största fiskarna. Vi grämer oss över att vi ej fotade en gädda som vägde ett par kilo. Den var mager, vi kunde direkt se att men kolla, den där har ju varit helt inne i en fiskmage! Alltså det syntes inte bara på någon enstaka fläck utan på hela gäddan från skalle till stjärtfena. Vi tror att en större gädda svalt, möjligen att stjärtfenan stack ut från svalghet. Kanske den kände att den hära middagen mäktar jag inte med och så lyckades hon stöta upp gäddan. Det är inte helt ovanligt att gäddor hittas döda där en bara något större gädda dött med den tilltänkta middagen i svalget. Men det här är en annan sak, middagen högg alltså. Gäddan var mager så den hade förmodligen inte varit i matskick ett tag men nu börjat återhämta sig. Snacka om tuffing! Än en gång det svider att vi ej fotade. Det regnade och det var säkert det som gjorde att det kändes jobbigt att ta fram kameran och fota. Men vi ångrade oss så snart gäddan var återutsatt. Men okey då, den hade väl fått vara med om nog så den var nog värd att direkt få simma tillbaka.

Men vi kanske lärde oss nått för nästa lite udda fångst då fotade vi. Jag har aldrig någonsin fått en gädda som haft en sådan "matbulle" i sig. Visst har man fått gäddor som haft mycket i magen och där de nyss svalt stora fiskar som delvis stuckigt ut i svalget. Men att få en med sådan bulle som denna har jag aldrig varit med om. Vi är tveksamma att det ens är möjligt att få en så rund och jämn bulle med fisk som föda. Ett gäng tennisbollar kanske? Nja, låter aningens långsökt då det inte finns någon tennisplan vid vattnet... Ett par ölburkar hade varit mer sannolikt, men nej vi tror på något mer naturligt. Vi undrar om det kan varit en gräsand. Något som säkert många varit med om är att gäddorna inte ser lika feta ut på bild som live. Man kan tycka att wow vad fet hon är!! Sedan när man kommit hem och kikar på bilderna så ser hon inte alls lika fet ut. Samma här att jag tycker hon (nåja, i den storleken kan man inte säkert säga att det är en hona) såg bulligare ut live, men det kanske ändå framgår vad vi Menar.

Fisket gav 2 gäddor över 8 kg, här den mindre av dem strax innan den sätts tillbaka.

Det kom en lite speciell fångst även nästa fiskepass, Jag fick ett bra hugg och när jag började fighta gäddan så kände jag att den var skapligt tung. Jag la in friläget för att få in den snabbare. De andra wobblerna flöt därför upp till ytan. Plötsligt så hör och ser vi en vattenkaskad och det första min hjärna kopplade var att nu kom en gädda upp och högg på sidoparavanen. Något jag varit med om förut är att att de huggit och dragit med den ned i vattnet ett tag. Men när bromsen börjar morra så kopplar det att den kanske högg på wobblern så jag skyndar mig att kasta in forward på motorn för att tränga in hullingarna. Den sitter, så nu har jag två gäddor på samtidigt. Jag sa att nuru Mats ska du få jobba... Jag växlade mellan att lägga in friläge och köra på tomgången framåt för att alltid ha press på den andra gäddan. Mats rensade spön och tog fram vågsäck, kamera och våg. Jag fightade in den första så fort som möjligt, snabb avkrokning och så lyfte jag ned henne i den väntande vågsäcken. Sedan snabb bild och återutsättning. Vikten var 9220 g. Ingen av oss hade sett mer än virvlar av den andra gäddan så vi visste bara att den kunde vara allt från skaplig till stor. Men när jag började fighta den förstod jag att den ej var stor, bara skaplig, 6300 g.

Dagen gav ytterligare en gädda över 8 kg. Så till sist i slutet av fiskepasset så kom den enda gäddan över ca 4 kg som valt annat än "de 2 wobblerna", bild. Grejen är att en annan gång kanske de inte alls vill ha de 2 wobblers som var hetast nu, thats fiske. Men trolling är ju ett teamfiske rakt igenom. Man sätter ned spöna i spöhållarna så fiskaren styr inte spöna. Man kan inte mer än välja beten och linutsläpp, det blir båten (kaptenen) som styr betena. Så vems beten de tar på har mindre betydelse, det är båtens sammanlagda resultat som gäller. Båtfiske är ju ett teamfiske oavsett metod men i ännu högre grad vad gäller trolling.

Vi drog fina gäddor men alltså ingen tia. Vi hade sedan länge pratat om att köra ett gemensamt göspass. 2 kilo var målet och vertikalfiske var metoden vi beslutade oss för. Men gick trögt, efter nötande fick jag en mindre gös. Ytterligare en stund senare nöp en tyngre fisk jiggen. Vi sa båda att tyvärr ser ut att vara en gädda, men att okey helt säkra kan vi inte vara. Då drar fisken iväg i en turborusning, jo det kan vi sa vi båda... Den accelerationen ska helt enkelt inte en gös mäkta med (gäddans acceleration ligger mycket högt bland fiskar, det har testats vetenskapligt) Gädda alltså. Vi kunde håva den, vikt 6270 g och den bjöd på en rejäl kamp på lätta grejer.

Nej, vi verkade inte kunna få mer än en enda gös så flyttade oss en bit bort. Jag stannade av motorn och började göra i ordning elmotorn. Klokt nog så passade Mats på att börja direkt när båten drev. Jag vet inte om ens min jigg hann ned innan Mats signalerade för napp, vilken start! Jag såg på spöt att det var en bättre fisk så jag tänkte att är det en gös så slänger jag mig på håven. När den kom upp mot ytan såg vi båda att det var en gös, så jag greppade håven och håvade den. Över 2 kg lätt, sa jag. Stämde det? Vikten kunde vi fastställa till fina 2660 g. Dessutom nytt klubbrekord på vertikalfångad gös. När en fisk nappar direkt så inser man att chansen är god man träffat rätt, så nu blev man ivrig att nöta på. Men det blev ingen mer gös, thats fiske, men vi var rätt nöjda ändå.

Med det antal gäddor över 8 kg vi tagit denna månad så hade i normala fall någon vägt över 10 kg. Skulle vi jämföra med tidigare års statistik så hade nog minst en vägt över 10 kg, men så kan det vara. En gädda på 8 kg jämfört med en över 10 kg äter ju samma typ av föda. Man kan liksom inte selektivt välja bort en åtta mot en tia så grejen blir att man får försöka ta så många stora som möjligt vilket ökar chansen att någon av dem är rejält stor. Men det gubbade sig alltså. Fast vi får vara riktigt nöjda ändå med det snittantal fina gäddor vi tagit per pass om vi jämför med tidigare snitt.

Månaden snart slut, men jag skulle ha möjlighet till ett kortare gäddpass denna vecka och det skulle kanske bli det sista fisket denna månad för någon i klubben. Jag kände att det blev en utmaning, jag vet att det inte är lätt att bara åka och hämta en 10 klubbare på beställning. Fick ett rätt försiktigt hugg, mothugg och tja, den kändes rätt så fin så nu kände jag att chansen finns att denna KAN väga 10 kg. Foto.
Men direkt jag såg den så insåg jag att den är för liten. Men den vägde mer än vad jag trodde när jag såg den i vattnet, den nådde 8380 g. Detta blev den största jag fick. Rätt nöjd med fiskepasset trots utebliven beställnings tia.

För att återknyta till rubriken. Vi klarade 2 av 3 och gädda var ändå rätt nära med många över 8 kg och även ett par över 9 kg, så jag tror nog att vi får godkänt trots att den dära 10 klubbaren vågade vägra spö.

Månadens bästa fisk av dessa 3 arter tycker jag absolut är gösen Mats fick på 2660 g, den slår abborren på dryga kilot och gäddorna på över 9 kg.

Rickard har kört en del efter gädda och fått rätt många, men den stora har hållit sig undan. Ari har kört några pass men kanske utan riktigt specimenstuk. Ni vet istället sådana när man åker iväg för att grilla och kanske äta fisken. T.ex. fiske i en liten tjärn i inlandet där han lyckades lura upp en öring på 1230 g, en riktigt fin fisk.

/Krister

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Trolling med mjukbeten

Västerbottensrekord på gös?

Norrlandsborrar