Mer om berkleys digitala lipgrip

Både jag och Mats har ju sågat denna lipgrip totalt, och det står vi fast vid helt och fullt. Så troligen är det någon som undrat varför den syns på foton lite här och där från min båt. Finns många olika möjligheter. Hänger den med som prydnad, används den för att hota aggressiva myggor, till att plocka upp felnavigerande höggravida huggormshonor eller kanske till försvar mot björnattacker?

Nja, vi har hittat ett annat användningsområde. Vi kan vilja snabbväga en del av gösarna, kanske även snabbkolla längd så man kan jämföra kondition mellan olika vatten. Denna lipgrip har en fördel, den är snabb. Den är snabb att starta, blir snabbt redo att väga med. Plus att väga fisken i underläppen går ju fortare än att först stoppa ned i en säck. Däremot stora gösar vill vi väga i vågsäck, man vet inte om det kan påverka negativt om en tung fisk hänger på det viset (ännu större risk om den är romstinn) Sedan så vill man inte att den ska kunna sprattla loss.

Gösarna hänger nästan alltid stilla i lipgripen. Det blir inte ens något märke i munnen. Så en snabb vägning utanför relingen precis ovan vattenytan sedan släppa den direkt. För fiskens välbefinnande så handlar mycket om att det måste gå snabbt. Inte minst gös är känslig för tiden ovan ytan och något snabbare sätt att väga på är svårt att finna. Av alla gösar jag vägt har "bara" en släppt från lipgripen, den vägde 2700 gram och sprattlade till precis efter vägningen var klar och gled mjukt ned i vattnet.

Dessutom funkar lipgripen också bra till att väga gösarna man har i vågsäck. Samma här, det går snabbt. Jag har lipgripen hängande framme (det syns t.ex. till vänster på denna bild) och med ett knapptryck så "smäller det bara till" så är vågen redo. Vågen är så bra att den är godkänd för storfiskeregistrering och jag har också kollat min och den visar rätt.

Att väga gäddor i vågsäck? Mja, vi har förvisso provat på en del och det har funkat bra. Fast gäddor är mer sprattlingsbenägna än gösar så tja, ett gränsfall. Det är inget jag rekommenderar. Men tycker man att det är extra brådis att få i gäddan igen och av någon orsak ingen annan bra våg är redo och att någon står beredd att ta i vågsäcken ifall gäddan börjar sprattla, så tycker jag det är okey. Ska trots allt mer till för att vågsäcken släpper än gäddan hängande i lipgripen. Kom dock ihåg att vågens gradering inte klarar riktigt stora gäddor.

Summering

Jag har alltså funnit ett användningsområde. Men för tusan, missa inte det viktigaste, dess negativa sidor. Vilka är viktiga att ha koll på, om man nu tänker använda den. För den som ej läst i testat så gör det här.

/Krister

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Trolling med mjukbeten

Västerbottensrekord på gös?

Norrlandsborrar