Summering: Höstfisket

Höstfisket är inte så värst mycket att säga om så det blir en kort sammanfattning. Höstfisket gick inte bra. Jag tror faktiskt att jag nöjer mig där, så, då var den biten klar.

Så vi går väl in på isfisket denna säsong istället. Fast och andra sidan finns inte så mycket att säga om det heller, så jag tror nog trots allt att jag ska försöka krama ut det som går från höstfisket...

Vi hade haft bättre gösfisken än vi kunde drömma om och tyckte att vi kunde ligga lågt sen. Så kom att dröja innan nästa fiskepass. Nästa fiskepass för mig blev gös igen, september månad. Blev först en kort stund en dag och en lite längre stund dagen efter. Vi körde främst vertikal jigging och det blev endast 2 gösar. Tänkte först inte ens nämna vikterna då de ej var imponerade, men eftersom detta blev mina enda höstpass så finns inte så mycket annat att rapportera om plus att vi faktiskt inte fått mycket större gös än så på vj. Jag lyckades lura dem och båda låg på ungefär mitt mellan 1,5-2 kg.

Så precis som året innan så hoppade jag över oktober månads fiske. Jag och Rickard hade planerat in gäddfiske den månaden, men just då så var det så högt vatten så vi sket i det. Jag förstod dock att det skulle hinna bli bra förhållanden innan isen skulle komma, men hade då sedan länge beslutat att det inte skulle bli något mer fiske i höst.

Rickard tog en skaplig gädda när han var ute en kort tur (ca en timme) med barnen, 112 cm 8,1, måste vart spännande för barnen att vara med om det. Sen igen en snabb trollingsväng med familjen och en gädda på 7,5 kg.

Ari låg liksom jag lågt, men Mats fiskade i alla fall en del. Under ett abborrpass i början av september på riktad trolling drog upp "borrar" på bland annat, 880, 950 och 1000 gram.

Han gjorde några gäddpass där största var en storskallad men mager gädda på 6,6 kg och ett annat pass tog han en på 6 kilo. Summa summarum, höstfisket ingen succé. Men få pass och högt vatten gör det ju inte lättare. 

/Krister

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Trolling med mjukbeten

Västerbottensrekord på gös?

Norrlandsborrar