Värdering av fiskepass

Som ni kanske minns så skrev jag i somras om att jag och Robert Pederson diskuterat om vårat bästa gemensamma fiskepass. Efter att jag och Richard nu här tog gösen på nästan 7 kg och 90 cm lång så började jag fundera på om det var våran bästa/roligaste gemensamma fisk/fiskepass. Om man skulle bedöma vikter rakt av så är det ju så. Men i bästa/roligaste fisk vägar jag in allt möjligt och då är jag inte alls så säker på att jag skulle ranka den högts. Jag funderar på våran första finare gemensamma gädda i början av 90-talet. Eller så våran första riktigt stora gemensamma gädda, som var en trollad sjögädda från Västerbotten år 1995 på 122 cm 12850 gram eller så en flötmetad gädda från Norrbotten på 13150 gram i slutet av 90-talet. Jag skulle kunna tänka mig (bara spekulerar) att Richard skulle välja den första gemensamma fina medan jag kanske skulle välja den på 12850 gram. Skulle jag så välja den med totalt "mest poäng" från oss båda och väga in alla möjliga parametrar så... blir det nog dött lopp... Ja, i det här fallet känner jag att jag inte kan avgöra. Här är i alla fall en bild på våran första gemensamma "fina".


Gäddan som skymtade på föregående bild lyckades vi som synes landa. Vi hade slutet av året innan införskaffat stora wobblers där de kortaste låg runt 30 cm och de längsta upp till 40 cm och runt 200 g. Jag trodde stenhårt på dem. Rickard hade dessutom precis själv tillverkat ytterligare flera stora wobblers. Detta var kanske det första passet vi skulle prova dem. Vi trollade på utan napp. Jag läser i fiskedagboken att Rickard säger i stil med att "vi torde väl aldrig ska få någon gädda på dessa stora wobblers" Jag svarade att jodå helt klart kommer vi att få det, om inte annat till hösten. Jag hann inte mycket mer än säga det så får Rickard napp... Fighten börjar och Rickard kan landa gäddan ovan. Den nöp en av hans hemmasnickrade wobblers, kul! Dessutom nytt pers, 9,3 kg. Det var en grym fisk för oss då. Gäddan mager, magen ser nästan insjunken ut, men stort huvud. Vi kollade ej längden (bara uppskattade den) eftersom vi hade brådis att släppa tillbaka den. Men längden var ännu bättre än vikten om man säger så. En rejäl sommargädda.

Vår då största gädda, således den största vi dittills gjort catch and release på. Dessutom nöp den en stor hemmasnickrad wobbler. Nostalgi.

Är som synes en del text under den bilden. För den som eventuellt missat det så la jag för något år sedan in en hel del text under ett flertal gamla foton. Detta för att det genom årens lopp visat sig finnas intresse för när jag/vi började fiska vad etc. etc.

Känns rätt intressant när man funderar som jag gjort om "bästa fisk". Är ju lätt hänt att tro att man ska värdera den största fisken högst (eller den största lokalt sett). Men när man börjar ha med en gädda på drygt 9 kg i kampen om förstaplatsen och jämför med övriga fiskar ovan så inser man att det inte behöver vara att störst är bäst.

Passet efter "7 kilos gösen" fiskade jag med Ari och Mats, och funderar så nu vad våra bästa/roligaste gemensamma fisk/fiskepass är. Börjar med Ari. Stod mellan ett par fisken, men valet känns ändå glasklart. Året var 2004 och vi spinnfiskade från min förra båt och Ari lyckades ta ett nytt personligt gäddrekord, en lång gädda på nästan 10 kg, och strax innan hade jag landat en rätt fet gädda på 119 cm 12760 gram. Så detta fiskepass var otroligt minnesvärt och alltså vårt no 1. Ett pers är ett pers, och min gädda var min dittills tyngsta på spinn. Så med andra ord ett minst sagt värdigt no 1 fiske.

Ari med 9720 gram spinnfångad gädda.

Här Kristers gädda på 12760 gram.

Jag och Mats har inte fiskat lika länge tillsammans, även om vi träffades rätt många gånger redan för länge sedan, främst vid aleåns stränder vid id och braxenfiske så har vi inte båtfiskat så många år tillsammans. Men här kan det inte bli annat än första fiskepasset efter gös i en "ny" sjö. Efter ca 10 minuters trolling landade vi en gös på hela 6900 gram... Var en helt overklig och häftig känsla för oss båda. För mig var fisken grym och måste vart ännu grymmare för Mats. För förutom ett pers med en massa kilon så är faktum att detta var hans första trollingfågade gös någonsin! Undrar om ens någon har en större första trollingfångad gös?

Mats med trollad gös på fina 6900 gram och 86 centimeter.

Det är sällan vi valt att fiska 3 samtidigt i en båt, fast ser man till att minimera grejorna så mycket som möjligt så går det, så några få sådana pass har vi gjort. Och där är no 1 passet tveklöst det när jag hade med Mats och Ari i båten och vi inom loppet av någon timma trollade upp gösar på 6500 och 6800 gram, även det nästan overkligt och en mäktig känsla. Här en bild på den större av dem.

Mats med gös på 6800 gram, trolling 2011.

Ska förresten inte glömma Henrik, mannen med förmågan att locka till sig stora fiskar. När vi fiskat tillsammans så har vi i regel haft två båtar. Han och Richard i sin och jag och någon kompis i min. En av dessa gånger tog Henrik ett sjörekord på insjööring på 7,4 kg, men som sagt då var vi inte i samma båt. Kan bara minnas att vi fiskat ett pass tillsammans från land (plus Richard) ett pass vi tre igen i min båt och så att vi endast fiskat 2 pass tillsammans bara vi två. Men det räckte för att hitta ett grymt fiskepass. Det var i min gamla båt, mindre än en vecka efter fisket med Ari jag skrev om ovan, och vi fiskade 2 dar i rad. Den första av de dagarna är tveklöst vårt häftigaste gemensamma pass. Vi kom inte igång med fisket förrän på sena eftermiddagen, men det räckte, det gav bland annat dessa fiskar.


Dessa gäddor är bra bevis för återanvändning. Jag hade med Henrik i båten för gäddfiske. Vi kom igång först på eftermiddagen. Det började trögt, inga känningar alls, men på kvällen så släppte det, och det rejält. Vi båda fick gädda, men jag hade flyt att ta de 2 stora. På trolling högg den undre gäddan. Av gammal vana eller ovana så tog jag den själv, denna gång med en roterande ligprip. Vi åkte direkt in för att säcka den medan vi gjorde i ordning. Sedan mätning, vägning och fotning, Omkrets 60 cm, längd 120 cm och vikt 14350 g. Vi ville nu att gäddan skulle få vila en stund innan vi lät den få simma ut, så vi säckade den. Under tiden gäddan fick återhämta sig så åkte vi ut för att fiska en stund. Flytet fortsatte för mig, nu spinnfiske jigg, den övre gäddan. denna håvade jag.

Vi hade nu den senare i håven och den fick stå så i vattnet när vi gjorde i ordning alla grejor för vägning, mätning och fotning. Längd 120 cm, vikt 13500 g. Vi satte ned den i vattnet igen (i håven) Tanken var annars att släppa den direkt, och direkt efter det den andra. Men vi kom att tänka på att chansen att få fota två sådana stora gäddor samtidigt kanske aldrig någonsin kommer igen. Så vi skyndade att lägga upp båda på avkrokningsmattan och tog några snabba foton. Sedan släppte vi båda samtidigt så de kunde simma ut tillsammans. 

Samma månad året innan så hade jag tagit en gädda på 12,1 kg. När vi studerade bilderna såg vi att det var samma gädda som den övre på bilden. Det slutar inte här, efter dubbléfångsten så har båda gäddorna med säkerhet fångats igen. Alla ärr och fläckar stämmer på de foton vi granskat så är inget snack. Övre gäddan (13,5 kg) har fångats minst 3 gånger efter denna bild togs. Jag tror att det är en gammal gädda som kanske hade sin storhetstid när den vägde 13,5 kg. Sedan började vikten gå utför. Den undre gäddan har vad vi vet "bara" fångats en gång till. Men däremot är vi lur på att den varit upp en gång redan några år tidigare. Blir dock lite knepigare eftersom den hade växt rätt mycket på längden under dessa år. Så därför kan vi inte säga säkert trots foton.

Det är mycket vanligare än man tror med återfångster, det gör att det är lätt hänt att tro att det är fler stora gäddor än det verkligen är. Får man gäddor med rätt olika vikter kan det vara svårt att koppla ihop dem. Men gäddornas vikt varierar åt och fram en hel del. Kan skilja flera kilo upp eller ned på bara någon månad. Men det säger sig självt, en gädda i klass med dem på bilden kan ta betesfiskar på flera kilo.

Även om det skiljer ett par cm i längd så kan det vara samma. Är det inte superviktigt med längden så kanske man mäter snabbt, vi har märkt att det kunnat skilja ca 2 cm (som mest för oss vad vi vet) på samma gädda vid olika fångstillfällen. Så då har vi ändå mätt bra, går säkert få mer fel än så. Med andra ord, skiljer det en del i längd så kolla, kan vara samma gädda ändå. 

Men de gör sig nog inte rättvisa på den bilden. Lite mer kanske på dessa. Foto 1. Foto 2. Detta var min största och tredje största gädda och lägg då till att de var fångade inom loppet av någon timma, ett grymt häftigt fiskepass.

Krister med gädda på 14350 gram

Här den mindre gäddan för dagen 13500 gram

Där tänkte jag ge mig, men kom att tänka på att det vore fel att inte även nämna den jag nog fiskat flest pass med senaste åren av de som inte är med i klubben, Samuel. 2009 skulle vi så köra vårat första gemensamma fiskepass. Vi åkte ut med min båt och hade planerat fisket länge. Jag hade förklarat att där vi skulle börja hade jag dragit både gösar och gäddor men, att gösarna inte var många. Som vanligt på denna plats valde jag en jigg i mellanklassen, 15 cm lång. Tycker man krokar gösarna bättre då än om man har en riktigt stor jigg. Men just denna tid trodde jag det skulle bli svårt att ta en gös. Efter några få kast så får jag på sjunkande jigg en riktigt hård stöt, snabbt mothugg och fast fisk. Fisken ville inte komma upp till ytan, jag fick pressa den riktigt hårt med mitt 12 fots Daiwa power mesh, med kastvikt upp till 70 gram. Här fotade Samuel fighten med den förväntade gäddan.

Fisken stångades på men med riktigt hård press kunde jag till sist få den att bryta vattenytan. Då kunde vi se denna fisk.

Krister med spinngös på 7900 gram.

Var minst sagt en wow känsla när den bröt ytan, fastän vi inte då fattade att den var lika tung som det nu visade sig. Hemligheten tror jag är att denna fisk är ovanligt hög. Den ser inte alls lika lång ut som måttbandet visade, 90 cm. När man i efterhand jämfört bilderna mot andra gösar, både från samma vatten och andra vatten så inser man verkligen hur hög gösen är. Alltså måttet mellan buk och rygg.

Att påpeka att denna fisk är min och Samuels bästa gemensamma fisk känns nästan överflödigt.

Senaste åren så har det börjat fiskas gös i nya heta vatten som har långt bättre medelvikt än i de gamla. Dessutom har fler och fler börjat satsa seriöst på gös, så jag skulle inte alls bli förvånad om det snart tas en gös över 8 kg från Norrbotten. Om inte i år så kanske nästa, eller nästnästa. Om man drar ett snitt över alla vatten så växer mest troligt gösarna här uppe (med sina långa vintrar) saktare än i södra Sverige och de riktigt stora är färre. Men det hindrar inte att en och annan kan bli riktigt stor.

/Krister

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Trolling med mjukbeten

Västerbottensrekord på gös?

Norrlandsborrar