Gäddfisken

Det har faktiskt blivit ytterligare några fiskepass för mig sedan senaste uppdateringen. Främst är det provfisken på "nya" platser. Nya som i första gången med isfiske på platserna, däremot båtfiskat på dem förut. Jag fick gäddor på platserna, men ingen plats gav väl någon riktig aha upplevelse, men i alla fall en plats skulle jag vilja testa igen. Har länge velat testa ismete där, t.ex. så satte jag ut gps markeringar där tänkta till ismete redan 2004. Men jag kan ha långt från tanke till handling.

Kom igång sent på eftermiddagen så hann inte fiska så länge, men gav ändå flera gäddor, platsen kändes rätt intressant.

Sedan så har jag också hunnit med ett fiske på en gammal plats, en plats jag ismetat på då och då under många år. Men jag har aldrig fått vare sig någon riktigt lång eller riktigt grov gädda, förutom ett enda undantag.

Ser man bara framdelen så kan man tro att den kan väga riktigt mycket. Men den var kort, 106 cm och inte riktigt lika proportionerligt grov baktill och nådde därför "bara" 10940 gram. Men givetvis ändå ett riktigt bra längd/viktförhållande. Men som sagt, det var den enda gäddan jag fått där som varit riktigt fin.

Förra vintern så isfiskade jag inte alls, så var minst 2 säsonger sedan jag testade här senast, så svårt att veta vad man skulle förvänta sig denna gång. Hade för många år sedan också gjort ett riktigt sent isfiskepass där, men då hade jag inte ett napp, ett dåligt omen?

I vart fall så hade jag beslutat mig för att köra i 2 dar, sista chansen innan isen är får dålig, så ville prova både kväll och morgon. Under tiden innan hade jag följt (ibland via climendos sida) smhi, klart.se och yr.no och kunnat konstatera att smhi varit helt ute och cyklat vad gällt regnmängd. De hade konsekvent lovat regn medan sanningen blev att det kom inget, eller så ytterst lite. Så när nu igen smhi lovade regn medan klart och yr från em lovade noll eller så ytterst lite så tänkte jag att smhi har förmodligen fel igen. Jag åkte iväg på em, planen var att fiska tills skymningen, sedan sitta i bilen och "låtsas" sova (lura mig själv att jag sovit så jag kan fiska vidare från morgonen) för att sedan gå upp och fiska.

När jag kom fram så regnade det lätt, men tänkte det kommer sluta snart. Hade inga regnbyxor med mig, men overallen tål en del regn så den hade jag med ut på isen. Det slutade inte regna så jag fick ta på mig den. Men det var varmt i luften och i princip vindstilla så det blev riktigt varmt. Kontentan efter fiskepasset var att man var fuktig inifrån och ut. Jag hade lite svårt att släppa att varför fick smhi rätt idag då de haft så fel förut?

Nåja, shit happens, och faktan är att jag förmodligen skulle fiskat i alla fall.

Till fisket, inget hände, så jag började tänka på det sena fiskepasset jag gjort där ett tidigare år, med noll napp. Men så kom så ett napp, kunde landa en rätt mager gädda på kanske 3 kilo. Fiskade vidare flera timmar till, ända in i mörkret, men det blev ingen mer fisk.

Nåja, var bara att sätta sig och kura i bilen. Roade mig med att lyssna på radio, surfa på webben och att käka choklad medan jag väntade på Blund, John Blund. Frågan var dock, kommer han? Kände plötsligt en stark längtan av att få lägga mig, "bara jag får lägga mig så somnar jag direkt" så kändes det. Fantiserade om hur skönt det skulle vara att istället lägga sig på biltaket. Hmm, hade väl kanske inte sett helt normalt ut, fast frågan är om jag brytt mig? Men däremot fortsatte det att regna i många timmar till, så förslaget kändes ändå inte helt optimalt, tanken stannade vid en tanke.

Jag kunde i alla fall somna några kortare stunder, emellanåt hade jag igång bilen och värmen för att inte frysa för mycket och för att försöka torka kläderna. Sista gången jag nickade till så vaknade jag av att det var grymt varmt i bilen. Hade somnat med bilen igång på maxvärme.

Nåväl, någon gång där mot runt 04.30 valde jag att börja göra mig klar för nästa fiskepass.

Nu uppehåll, men däremot mer blåsigt så det var kallt, fick använda overallen igen. Tiden gick utan napp, men plötsligt, var snabbt där och gjorde mothugg. Gäddan var 99 cm, men mager. Inte ett bra tecken, 2 magra gäddor. Efter en stund kunde jag landa ytterligare en gädda, denna både kort och mager. Så jag funderade på om de gäddor som hade leken i tankarna fanns någon annanstans? Körde i alla fall vidare och se det kom ett till napp. När den kom till hålet såg jag att denna är fet! Det var lovande, fastän längden var dålig. Jag brukar inte dokumentera gäddor i den vikten, men eftersom jag tyckte den var grov så kollade jag längd och vikt. Jag har bara en som jag kan tycka grov gädda dokumenterad nära den längden förut.

Den fångade jag 1998 på bottenmete i ett helt annat vatten. Den var 84 cm och vägde 4600 gram.
Faktum var att den gädda jag nu fått hade ännu lite bättre vikt/längdförhållande med sin längd på 82 cm och vikt på 4340 gram.

Efter att jag fick gäddan så omgrupperade jag ett spö och la det ca 15 meter ifrån hålet men längre ut mot djupare vatten.

Men sedan hände inget och började vara dags att bege sig av hemåt. Plockade upp ett par spön men hade något kvar av de jag trodde skulle ha störst chans. Och innan jag hann ta upp även dem så kom ännu ett napp, nu på det spöt jag hade omgrupperat. Denna gång kände jag snabbt att denna är klart större än de övriga jag fått idag. Klart tyngre och starkare, jag tänkte att den väger över 7 kg, så är det bara. När jag sen fick upp den under isen och den passerade hålet så såg jag att den var grov. Landningen gick bra och en fet, grov och kompakt gädda kom upp. Jag tänkte att den kanske med lite flyt kan väga 10 kg! Men när jag mätte den så visade måttbandet endast 102 cm. Aj då, då kan den ju inte väga mer än en bit över 7 kg tänkte jag. Jag la i den i vågsäcken, satte den på vågen och lyfte. Då kände jag att det här känns ju faktiskt rätt så tungt. 

Efter avdrag av vågsäckens vikt så kunde jag konstatera 8460 gram, vid en längd av 102 cm. Rätt så bra kondition med andra ord.
Nu kunde jag packa ihop och känna mig nöjd över fisket och nöjd över att jag som förr i tiden hade vilja nog att sitta och "låtsas" sova i bilen för att fortsätta fisket tidigt nästa dag. 

/Krister

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Trolling med mjukbeten

Västerbottensrekord på gös?

Norrlandsborrar