Första oktoberfisket på 4 år

Jamen, helt otroligt egentligen att jag ej fiskat gädda i oktober månad på 4 år.

Och i övrigt inte mycket heller, några pass efter gös och något efter abborre. September är inte mycket bättre, i år kom första gäddfisket på 3 år.

Fast faktum var att vi i slutet av oktober förra året tänkte iväg och köra ett vj pass efter gädda. Men när vi kom dit så var en stor del av vattnet isbelagt så det blev inte så mycket med det fisket.

Varför jag ej fiskat på höstarna fastän jag vet hur bra höstfisket kan vara? Kort sagt motivationsbrist, kanske man blivit en govädersfiskare med åren... Som en god vän sa då jag för många år sedan först hade tältat i ösregn och sedan var ute hela dagen i verkligen Ösregn, sådär så man ofta måste skopa ur vatten ur båten under fisket, "govädersfiskare...".

Ja lite skillnad då man förut många gånger fiskat (som lake, öring och röding) i kallare än minus 20, ända ned till minus 32 och man har även provat på att förfrysa sig. Men då var taggningen en annan, tror också det att man frusit så mycket så många gånger under fisken gjorde att man till sist tänkte att nej men nu räcker det... Men det handlar bara om vilja, jag vet att jag har nog med envishet kvar för att göra "dumma grejor" även nu, om andan faller på.

Nåväl, nu var man så igen iväg på ett oktoberfiske, denna gång jag och Mats. Sist vi fiskade så hade nack och huvudvärk gjort att man inte ens var peppad och inte hade orkat med någon plan ens för beten. Nu var jag dock peppad, och visste precis vad för beten jag skulle använda etc.

Nu var det trollingfiske som gällde. Vi släppte ut våra beten och det dröjde inte många minuter förrän vi landade en skaplig gädda, kanske 5,5 kg. Sedan drog vi någon gädda då och då men inga monsters. Vi förflyttade oss en bit, men gav bara en mindre gädda. Det blir fort mörkt så vi började prata om planen den sista fisketiden. Mats sa att kanske vi skulle veva upp spöna för at snabbt köra fram dit bort och få det testat? Vi kan köra en bit till först sa jag, jag kör snabbare där det inte ser hett ut. Men plötsligt började det se hett ut så jag sänkte farten och vi kunde nu dra 3 gäddor i rask takt. Den största knep Mats wobbler, en vacker gädda på 8100 gram.

Mats med en vacker gädda på 8100 gram.

Vi trollade vidare, jag hade hela tiden kört med ett softbait och det hade inte gett något. Men så plötsligt gav det 3 raka gäddor utan hugg på något annat bete. Och den sista av dem kände jag rätt snabbt att den var relativt tung. Den gjorde inte några direkta rusningar, men trots jämn hård press så vägrade den att komma upp till ytan, så då började man tro på en rätt så fin fisk. När den kom upp till ytan kunde jag rätt snabbt pressa in den till Mats som gjorde en säker och bra håvning. Gäddan visade sig väga fina 10200 gram.

Gäddan visade sig väga fina 10200 gram.

Förutom några smågäddor och ovan nämnda gäddor så blev det också ett antal gäddor i 5-6 kilosklass.

Dröjer det 4 år till nästa oktoberfiske eller blir det fler redan i höst?

/Krister

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Trolling med mjukbeten

Västerbottensrekord på gös?

Norrlandsborrar