Klubbrekord för ismetad gädda!

Krister och Mats har fiskat 2 dar i rad. Första passet gick inget vidare, men det andra gick desto bättre.

I förrgår så körde vi ett gemensamt pass, blev totalt 3 gäddor och ingen stor, så fisket är inte så mycket att orda om. Men bland annat så pratade vi om ett ämne jag berört flera gånger här på sidan, det om att det är så svårt att få en gädda över 12 kg. Man kan tycka att det inte ska vara så stor skillnad på gäddor mellan 10 kg och precis under 12 kg, men det är det. Det går i regel många sådana på en tolva. För ofta faller något för att den ska kunna pressa sig över 12. Är den inte för kort så är den för mager, t.ex. som Samuels gädda från i somras på 125 cm. Samtalet om detta uppkom eftersom Mats nyligt på sin blogg skrev att han för vårens ismete bland annat har ett mål för gädda, att fånga en över 10 kg.

I går så körde vi så ett pass var för sig i olika vatten. Stället jag fiskade på borde vara för tidigt, men jag ville ändå prova. Blev ett napp, en mindre gädda.

Det gick bättre för Mats, mycket bättre. Jag pratade med honom strax efter han återutsatt den och bad honom först säga längden (så att jag skulle få fantisera en stund) 118 cm, oj! Men jag tänkte att den kanske var mager, men kanske kan väga runt 11 kg i alla fall. Så frågade jag om konditionen, han berättade att den både var grov och hade en del mage. Med de orden insåg jag att den ju faktiskt kan ha vägt 12 kilo! Så var det, drygt till och med, vikt 12,1 kg.

12100 gram - 118 centimeter lyder det nya klubbrekordet på ismetad gädda.

Jag är lycklig över gäddan, fastän jag inte ens var med. Fast jag brukar ofta bli det när klubbkompisar drar något stort. Dessutom, förutom att den går in på klubbens 5 i topp så hottar den också upp ismetelistan i 5-special gädda. Den pratade jag och Ari om för några år sedan att ismetelistan släpar efter de andra metoderna. Men nu har den närmat sig. Okey den når ju inte upp till trolling och spinn listan, men däremot är den nu bara ytterst marginellt sämre än metelistan, kul!

För att läsa mer om fångsten klicka här:

/Krister

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Trolling med mjukbeten

Västerbottensrekord på gös?

Norrlandsborrar