Sidan igång!

Nu börjar det kännas så nära att sidan ska vara igång så jag ger mig på att skriva detta inlägg. Har fått frågor om vad som hänt med sidan, såhär ligger det till. Jag har som så många andra (i alla fall i Luleå) under många år haft gratis internet visa hyresvärden. Där har också ingått gratis webbplats för att lägga ut hemsidor. Men när hyresvärden bytte internetleverantör så gick ej sidan att uppdatera. Jag har alltid använt ftp program när jag uppdaterat. Jag både ringde och mailade supporten många gånger, skulle väl inte vara så svårt att fixa med de lösenord och uppgifter som behövs till ftp program kunde jag tycka. De trodde de kunde hjälpa mig, men icket. Jag kunde logga in men de uppdateringar jag gjorde gick ej att föra ut på internet. När jag så senaste gången ringde så lovade han att en annan expert skulle höra av sig vilken dag som helst. Jag väntade och väntade men han hörde aldrig av sig och då ledsnade jag. Det tillsammans med att skrivsuget inte var så jättestort, gjorde att jag ej ides gorma mer utan la det på is.

Efter sommaren så letade jag igen ihop de uppgifter som kunde behövas och mailade dem till supporten. Men inget svar, men så fick jag sedan på annat sätt reda på att det igen skulle bli byte av internetleverantör (på grund av ny hyresvärd) och då tillbaka till den jag hade när sidan fungerade. Så då var det bara att avvakta. Fick sen ett brev hem från nya hyresvärden där det stod när det räknade med att allt skulle vara klart, men det tog längre tid än vad de räknade med. Direkt här i februari när bytet blev gjort så körde jag igång med att få igång hemsidan. För att då få veta att lbmail (som fanns i gamla adressen) inte längre var i bruk och därmed inte kan ingå i adressen. Inte så konstigt när man tänker efter då vi fick ny hyresvärd och lbmail antagligen har att göra med gamla hyresvärden och det internetavtal de hade just då (shit happens)

Hade jag vetat att det skulle bli så mycket strul hade jag förmodligen sedan länge köpt ett domännamn och webbhotell. Då är det ju helt oberoende av vad hyresvärden hittar på i form av leverantör av internet. Men det ger förmodligen inte så jättemest att gråta över spilld spillolja och nu har jag i alla fall precis köpt ett domännamn och ett webbhotell, så nu ska det väl ändå fungera? Väntar nu bara på att de ska skapa mitt konto och skicka inloggningsuppgifter.

Men tar inget för givet, kan tillägga att när jag började uppdatera på nätet så var programmet frontpage populärt att bygga hemsidor med. Jag har kört det ända sedan dess, men microsoft la ned all utveckling av frontpage 2006, t.ex. så funkar inte dynamiska grejor (i alla fall inte med Linux server som nog är den klart vanligaste och också den jag har sidan på) exempelvis räknare och gästbok, i vart fall inte i något av alla de webbhotell jag kollat upp. Men de experter jag varit i kontakt med tror att det ska funka (som sagt förutom dynamiska saker) och läser ni detta så funkar det ju...

/Krister

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Trolling med mjukbeten

Västerbottensrekord på gös?

Norrlandsborrar