Summering: Mitt försommarfiske

Det blev trots allt en del pass, alla dem var efter antingen gös eller gädda, med blandat resultat. För att sammanfatta det så kan man säga att jag är besviken på gösfisket och tycker gäddfisket var okey.

Planen var att fiska mer under försommaren och sedan lite under sommaren och frågetecken för hösten, precis så blev det också. Jag hade hoppats rätt mycket på gösfisket, inte minst på en plats där jag förra sommaren på ett och samma pass fick en fin på 2,7 kg och tappade ännu större gös, hade kontakt med ett flertal fina. Nu så hade jag gett mig den på att ge stället en ärlig chans. Jag testade strax innan den vattentempen, vid lika temp och strax efter, för att vara "säker" på att komma rätt. Men säker kan man ju aldrig vara. De verkade helt enkelt inte vara där, i alla fall långt ifrån i samma utsträckning som året innan. Jag nötte riktigt seriöst med spinnfiske, vj och dropshot, en gös på dropshot och en på vj, den vägde en bit över 1,5 kg, fick den då jag hade Samuel med mig i båten. Vi nötte riktigt seriöst och noga och blev alltså bara en gös. Att vi nötte noga styrker att vi fick samma gädda (ca 4,5 kg) ett flertal gånger. Även andra platser jag provade gav sämre vikt än jag hoppats, var vikter upp emot 1,5 kg. Hade hoppats klart mer på gösfisket, men så kan det vara. Jag gav det i alla fall en ärlig chans.

På de platser jag oftast fiskat gädda har gäddfisket blivit klart sämre. Fisketryck kan vara en orsak men kan också bero på andra saker. Men i alla fall att det blivit så rejält mycket sämre gör ju att man har fått sänka kraven. Med tanke på det tycker jag mitt försommarfiske var godkänt. För att vara mig i modern tid var det många pass, men de flesta av dem var korta. Först la jag några timmar själv och det gav några gäddor med en topp på 7,7 kg. Sedan så hade jag och Mats planerat in fiske. Ofta när en av oss är ledig så jobbar den andra, men nu hade vi lyckats planera in 2 dar där vi skulle fiska gädda. Vi hade inte dragit många kast innan Mats signalerar hugg (nej, han sköt inte upp en signalraket) och satte ribban med en gädda på 5,5 kg. Jag ville inte vara sämre och en kort stund efter så kastade sig en gädda över min jigg, efter en kort fight så kunde vi väga in en gädda på 8,2 kg. Innan vi gav oss lyckades jag också lura upp en på 7,5 kg.

Dagen efter så valde vi ett annat vatten. Metoden var spinnfiske, vi nötte och nötte men det såg riktigt trögt ut. Men vi var inte redo att ge upp, vi trodde att det skulle stå någon finare gädda där så vi nötte vidare. Mats hade fått en liten gädda i början, när vi igen testade där så hade han ett hugg. Jag har som princip när någon får ett hugg att jag kastar åt ett annat håll (inte förrän den som haft hugget får ge det en ärlig chans kan jag tänka mig att kasta dit) så jag kastade åt ett helt annat håll. Där efter kanske 5-6 kast så blir det ett rejält dunk i spöt, så förstod direkt att det här är en bättre fisk. Man lär sig med tiden, ett försiktigt napp kan man inte säkert säga måste vara en liten gädda däremot ett riktigt hårt tungt hugg vet man att en liten gädda kort sagt inte klarar av hur den än bär sig åt. Kan ibland bli hugg så spöt skulle flyga ur händerna ifall man inte höll det bra och stumma flätlinor gör sitt till.

Men tillbaka till fisket, rejält hugg och jag lyckades snabbt drämma till med ett mothugg. Efter några rusningar så var den mogen för håven som Mats stod beredd med, lyckad håvning och vi kunde sedan fota henne. Hon såg tyvärr ut att att vara tom i magen annars hade det kunnat bli en riktigt fin vikt, nu fick jag nöja mig med 10560 g, men inte fy skam. Bara några kast senare drar jag en på 6,5 kg och om det redan var kastet efter som jag hade ett riktigt tungt hugg, men hon lyckades jag ej kroka. Så med lite flyt kunde det blitt en till fin, men de man ej lyckas kroka är man ju inte värd att få upp. Kan tillägga att det var rejält blåsigt men vi lyckades klara oss utan allt för mycket vattenstänk över relingen.

Krister 10560 gram, spinn 2011.

Nästa pass fiskade jag efter gös men testade spinn gädda en kort stund och fick en på runt 4 kg. Passet efter hade jag med mig Ari men var riktigt segt och blev bara några smågäddor. Nästa fiske så byte av vatten och jag fiskade nu själv. Det kom att bli ett riktigt häftigt spinnfiske, när jag summerade hade det blivit 8 gäddor där 6 av dem vägde mer än 5 kg. Men då ska det tilläggas att jag hela 3 gånger tog en av dessa som vägde över 5 kg, detta inom ca 1-2 timmar. Så med andra så var det 4 olika gäddor som vägde över 5 kg. Riktigt häftigt fiske då det var action en stor del av tiden (fiskade inte speciellt länge) jag verkade komma rätt kort sagt. Däremot hade jag kunnat tänka mig att byta ut några av dem mot en större istället... Största vägde "bara" ca 7,8 kg.

Nästa pass ett vatten som jag testade första gången för året, blev ett par gäddor upp till ca 5 kg. Men bara några dagar efter det så hade jag och Samuel planerat in fiske i 3 dar. Vi fiskade både efter gös och gädda, gösfisket gick riktigt kasst. Gäddfisket gick lite bättre. Första dagens gäddfiske startade med att Samuel fick på en fin gädda, under tiden han höll på med henne så högg det också för mig. Min vägde knappa 5 kg medan Samuels var större. Rätt kompakt och nådde nästan 7,5 kg. Nästa dag nytt vatten vilket gav ca 11-12 hugg, men vi hade hoppats på större, jag fick en på drygt 5,5 kg och det visade sig bli dagens största.

Dag 3 så fiskade vi samma plats som dag 1. Jag brukar inte vilja fiska samma plats så tätt inpå, men vi tyckte som så att blir nog försommarens och kanske årets sista fiskepass här så okay, vi kör. Samuel hade fått en gädda på en bit över 4 kg, som såg ut att kunna bli the one and only. Vi nötte dock vidare och till sist så fattade en gädda i 6 kilos klass tycke för Samuels gummibete, hugget kom precis intill båten. Efter någon rusning och han igen hade gäddan intill båten så slapp den. Men det kom att bli ett hugg till, plötsligt fick jag ett hugg på en stor shadjigg, en mindre fisk. Fast ju närmare båten fisken kom ju mer "växte" den. Jag drygade mig och lovade att "den väger över 2 kg"... Kanske Samuel tänkte att värst vad kaxig Krister plötsligt blivit. En bit bort så var det en man i en båt, kunde ju vara en gäddbonkare så vi ville vara så diskreta som möjligt. Jag drog gäddan på motsatta sidan av honom så att båten kunde skymma fisken, Samuel gjorde så en diskret snabb håvning. Vi smög in gäddan i vågsäckan och vägde henne. Gäddan hade växt allt eftersom, efter avdrag av vågsäckens vikt så kunde vi fastställa fina 9280 g. Vi fortsatte diskrettänket och slopade därför foton.

3 fiskepass, vi hade hoppats på någon fin gös, eller fler fina gäddor, eller både och. Men insåg trots allt att det också kunde gått betydligt sämre än det gjorde.

/Krister

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Trolling med mjukbeten

Västerbottensrekord på gös?

Norrlandsborrar