Båtupptagning och tankar

Visar både en instruktionsfilm plus kanske några mindre lyckade försök. Avslutar "serien" med sammanfattning, förklaring och tankar.

Här får ni se en film på vad jag tycker är en dålig upptagning av sin båt.
http://www.youtube.com/watch?v=OJ-N97FQQN0&feature=related

Varför den är dålig? Jo, jag tycker han först borde ha åkt in och lämnat av alla grejor, även om man inte är rädd om dem så kan man ju skada sig. Samma sak med motorn, den borde han ha stängt av.

Upptagnings metoden i sig har absolut sin plats, vid rätt tillfälle och rätt utförd och med rätt båt. Låt säga följande scenario. Enda stället att sjösätta är en sandstrand (alla som provat köra bil på torr fin sand vet hur mycket bilar ogillar det) bilen klarar sen precis att ta sig upp UTAN båt. Det absolut snabbaste sättet att passera stranden med båten när man ska upp är ju som i filmen ovan. Glöm bara inte att stanna motorn precis innan man flyger på land och inte ha den spärrad. Dödmannsgreppet runt handleden är verkligen att rekommendera, eftersom risken finns att man kan flyga av innan man stängt av motorn (om man gör en missbedömning så att båten slår i botten innan man hunnit stänga av motorn)

Också att tänka på att metoden funkar bättre för mer flatbottnade båtar, annars är risken större att samma sak som på filmen sker, att båten skär snett. Hjälm är också bra att ha, om möjligt en hel hockeyutrustning... Men handen på hjärtat, denna metod passar sig bättre med en flatbottnad jetdriven båt, liknande den i ett tidigare inlägg, den som hoppade genom skogen etc. Den vore lysande för ändamålet.

Så i alla fall med en vanlig hederlig motorbåt är metoden inget jag rekommenderar, jag rekommenderar istället att hitta en plats där man kan backa ända ned med bilen. Men det är inte riskfritt det heller. Till att börja med så gäller det att backa lagom långt. Är det långrunt kan man behöva backa långt ut, men man måste alltid ha koll på om bottnen plötsligt sluttar.


Nedan några filmer som går in på just den biten hur långt ut man bör eller inte bör backa.
http://www.youtube.com/watch?v=B7ZJpqmHYNU&feature=related
I filmen ovan så kom han för långt, märker man att hela bilen försvinner så har man backat för långt. Dessutom, har man kommit så långt blir det väldigt svårt att korrigera. Mest troligt måste man precis som i filmen ha hjälp.


Nedan något bättre.
http://www.youtube.com/watch?v=3FshOpPqj88&feature=related
Men ändå onödigt långt ut, men ett bra tips på vad man kan använda båten till.


Nu har jag bjudit på några inte helt lyckade båtupptagningar, så istället ska jag slutligen bjuda er på en instruktionsfilm om hur man trailar upp en båt.
http://www.youtube.com/watch?v=0vJVNlYerco


Sammanfattning, förklaring och tankar

I senaste inläggen har vi svart på vitt fått lära oss ett och annat.

1. För att hinna fiska längre så kan det visst vara bra att ha en snabb båt. Men det är inte allt, kan vara lika viktigt att han en båt som klarar genvägar, som att hoppa igenom skogen till nästa vik, eller klarar att köra längs grunda smala bäckar upp till nästa vatten, istället för att måsta traila och köra runt. Men, har man inte en stabil båt så kanske man inte kan fiska alls (men en annan sak är att med en liten båt kan man -nästan- fiska/sjösätta var som helst, ifall det istället är rätt förutsättningar med vind etc.)

2. Lyckas man inte sjösätta båten så spelar det ingen roll hur bra båten än var (eller i bästa fall är)

3. Backar man för långt när man ska ta upp båten så kanske man plötsligt är utan både båt och bil (och kanske liv) och så plötsligt kan det vara slutfiskat.


Men inte vet jag om man blev klokare i vilket båtval som är lämpligast till fiske. Ska man satsa på en snabb båt, eller en man kan hoppa över land med, stor för att klara rejäla vågor, eller liten för att kunna sjösätta var man vill? Tyvärr så finns det ingen båt som har allt. Vill man ha allt får man ha ett helt gäng med båtar.

PS: Finns säkert de som tror att jag satt och skrev allt i denna videoserie helt seriöst, så kanske bäst man förklarar att jag "skrivit en del med ett leende", t.ex. det med att "märker man att hela bilen försvunnit, då har man backat för långt" Ler inte åt händelsen i sig för det vore inte kul om en sån sak händer, men åt det självklara i att man backat för långt när hela bilen försvunnit under vatten (och kanske åt att någon satt och tänkte att men vad fasen, förstår han inte att exakt alla fattar det!!)...

Däremot så står jag såklart för själva andemeningen i det jag skrivit i inläggen.

***

Undrar just om inte senaste tidens inlägg om båtar luktar lite "norrbottnisk vi har ju så himla lång vinter båtkörningsabstinens" (eller möjligen lite av stuket "i väntan på nästa OS")

Nej, har inte varit ut med båten i år... september senast. Tänkte först skriva att jag inte suttit i en båt sedan september men kom på att det ej stämde, för var ute i båt i november också, men då var det jobb och inget fiske. Men när jag nu började skriva om båtar kände jag ärligt talat inget större sug av att ut och åka (var nog mest skrivsugen) men nu senaste dagarna har suget kommit för att åka båt och även fiskesug har infunnit sig. Även om jag inte brinner lika mycket för fiske som jag en gång gjorde, så hoppas jag att det i alla fall blir en del pass.

Mycket möjligt att "ut och åka båtsug" kommit för att jag skrivit om båtar nu. Men båten är inte redo för strid, men målet är att den ska vara redo inom kort...

/Krister

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Trolling med mjukbeten

Västerbottensrekord på gös?

Norrlandsborrar