Det blir inte lätt att leva upp till

Mats påminde mig för ett tag sedan om att vi hade bra gemensamma fisken förra året.

Kollade upp dem nu. Första passet (i öppet vatten) gav gäddor på 7,5 och 8,2 kg, nästa gädda på 10560 gram. Efter det blev det gös för hela slanten. Första gav gös på 6900 gram, andra på 4570 och 5640 gram. Tredje så hade vi förstärkning av Ari, det gav gös på 6500 och 6800 gram och fjärde fortsatt med Ari gav en på 4660 gram. Sedan hade jag och Mats så två pass där mycket av fokusen låg på rekning, men vi fiskade också och gav sammantaget 2 gösar och inte speciellt stora.

Men jag kan inte annat än hålla med honom och när jag ser fiskena på pränt så undrar jag just bara hur vi ska kunna leva upp till det där.

***

Vad jag kan minnas har inte farsan gjort båtpremiär före mig senaste 26 åren. Eller jo rättare sagt i år, han var ute en sväng på Burträsket efter gös redan i onsdags. Burträsket är en typisk hudrabrödra sjö, väldigt dålig medelvikt, även om det tas någon större kanske i snitt vartannat år. Är hårt fisketryck, ofta ca 8 båtar per kväll under sommaren som fiskar gös. Men så här tidigt på året var han själv, på hans favorit spot så såg han inte en fisk på ekolodet, men han vertikalfiskade sig utåt och till slut kunde han landa en gös på ca 7 hekto, den hade en abborre i munnen men var bevisligen sugen på en jigg ändå.

***

Nu är min båt redo för strid, ja, det hoppas jag i alla fall, har inte sjösatt henne. Men jag hoppas hon flyter och att motorn inte flyter, men att den däremot funkar kanonbra.

/Krister

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Trolling med mjukbeten

Västerbottensrekord på gös?

Norrlandsborrar