Sammanfattning av isfisket

Ja, jag vet nästan inte i vilken ände jag ska börja rapporten, det borde ju finns en hel del att rapportera om en efter en säsongs hårt isfiskande?

Vi kan väl börja med att bena ut det med hårt isfiskande. För mig personligen så gick det fort att avsluta isfisket, eftersom jag inte ens började det. Jag kom inte ens så långt som till att ta fram grejorna.

Bortsett från Mats så kom övriga inte mycket längre, något nöjespass med familjen och något test på abborre, ungefär så, men inget att rapportera om.

Så i stort sett så lämnande vi över allt ansvar på Mats om det skulle bli någon fin fisk att rapportera om. Hur gick det då? Han körde ett lakpass (som jag skrev om förut, gav ingen fisk) resten av passen var efter gädda. Han kom igång sent på grund av dåliga isar. Vi har haft ovanligt dåliga isar här uppe, många isvägar kunde aldrig öppnas, vilket är väldigt ovanligt. När det väl blev is så kom mycket snö kort efter vilket sabbar istillväxten mer än de flesta tror.

Sedan han väl kom igång så har han rapporterat om trögare fiske än vanligt, platser som förut gett bra har inte gjort det denna säsong. Bland annat iglar på gäddorna som kan vara ett tecken på att de varit ovanligt orörliga. Men jag är lite småimpad att han ändå nött på trots det tröga fisket. Men utan fisk har han så klart inte blivit. Mars och April gav totalt 27 landade gäddor. 5 i topp vägde 7200 g (104 cm) 6500 g (96 cm) 6000 g, 5800 g och 5200 gram.

Så med tanke på den korta säsongen han fiskade så var det ju ändå inte värdelöst (och han hade trots allt 27 landade gäddor tyngre än övriga i klubben) även om jag vet att han inte är nöjd, med tanke på att han dragit så många större senaste säsongerna. Men igen, är småimpad av att han ändå kört på och ger man inte upp kan det sitta en stor där till sist, även om det verkar segt.

Tanken var att rapportera fortlöpande under isfisket, men nu blev det som det blev med klubbens fiske och fann inte så mycket att rapportera om.

Kan avsluta med att säga att Ari redan hunnit blöta krokarna i öppet vatten. Han var för någon vecka sedan nedåt västkusten till och hann med ett riktat landfiskepass efter havsöring. Jag tycker det låter rätt fränt ändå, han fiskade på grunda blandbottnar (tång, stenar och sandfläckar) där öringen ibland står på bara halvmeter djupt vatten. Han spinnfiskade med ett danskt havsöringsdrag och hade 9 fiskkontakter som slutade i 6 landade havsöringar, inte illa. Men han säger att som vanligt vad gäller västkustöringar så är storlekarna inte något att skryta om. 

/Krister

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Trolling med mjukbeten

Västerbottensrekord på gös?

Norrlandsborrar