Fiske plus diverse

Efter diverse internetstrul/hemsidestrul så verkar jag vara ute på nätet igen. Nu senast så lyckades den nya internetleverantören koppla in mig så jag fick internet. Men jag fick varken email (men den gamla slogs ur spel...) eller webbplats för att de uppgifter jag behövde var förväxlade med en granne. Något som tog ett tag för dem att fixa. Jag ber så mycket om ursäkt för strulet och den sena publiceringen på nätet. Men jag blev lovad att allt skulle vara okey i slutet av april. Så då skrev jag att förhoppningsvis ska nya adressen gå att nå senast början av Maj, la till lite dar för att vara säkrare på att allt skulle vara klart då. Jag kunde inte styra över att de inte kunde koppla in mig.

Först igår 25/6 blev jag meddelad att det skulle vara löst. Så jag har jobbat hårt sedan dess med att få ut sidan på nätet igen, så hoppas det nu funkar.

Jag har uppdaterat men inte kunnat lägga ut det. Så för att få sammanhang skrolla ned och börja läsa från 080604 - Internetstrul plus diverse.

Undertecknad och Rickard drog iväg med min båt. Efter min öring på 4,5 kg så hade vi vissa förhoppningar om att få en till. Vi hade då planerat att göra upp en eld och tillaga den. Men det blev ingen öring. Men vi hade i alla fall helt okey väder.

Dag 2 skulle vi åka till ett annat vatten och prova om det gick att lura någon gädda. Vi sov i tält och vaknade av fågelsång. Om man nu kan kalla korpkraxande för sång...

De gäddor vi fick högg riktigt hårt, betena satt långt in i munnen. Men däremot verkade det vara ovanligt få gäddor på plats. På första platsen blev det ett enda hugg, en gädda på 6,7 kg. Nästa plats gav några gäddor i 5 kilos klass. Egentligen ska vi inte klaga, var bara det att vi var så laddade och hade skruvat upp förväntningarna så vi hade hoppats på något ännu större.

När vi skulle vinscha upp båten så blev det problem. Jag hade tänkt byta vinsch innan fisket. Men nu blev det inte så. Backspärren hade slutat att ligga emot redo att trycka in. Plus att vinschen har kass utväxling så det är tungvevat... Plötsligt så pang, så höll jag handtaget i handen och vinschen snurrade bakåt. det går så snabbt så finns inte en chans att man hinner dra bort händerna. Båda tummarna fick sig en smäll av plattjärnet som handtaget ska sitta på. Hade det hänt när båten var lite högre upp så är jag rätt säker på att ena eller båda tummarna gått av. Nu trodde jag att kanske ena gjorde det ändå eftersom den svällde upp direkt. Men jag tror den klarade sig med att vara blå och öm. Men jag vill varna för dåliga vinschar. Kan med andra ord vara idé att alltid ha backspärren emot kugghjulet. Jag har aldrig reflekterat över att det där kan hända. Det var ingen bult som lossnat utan handtaget var fastnitat. Det höll helt enkelt inte. Men vi var 3 man som fixade upp båten. Ena vinschade med plattjärnet utan handtag medan 2 slet i båt/vinschband. Till slut så var båten uppe på trailern.

Någon kanske undrar hur det gick för Marek, Polacken jag skrev om sist. Jag vet inte varför men det blev inget med båten han skulle låna. Så han drog sin trailer från Polen helt i onödan. Nu blev det landfiske i vatten han inte provade sist han var här. När han hade ett par dars fiske kvar hade han inte fått någon stor och jag tror inte han fick någon stor sen heller. Kartan jag ritat åt honom, den platsen hade levererat precis när han skulle vart där. T.ex. togs en över 10 kg den dagen han egentligen skulle börjat att fiska där. Han skulle kunnat haft ett kul och bra fiske där.

Nu har jag tipsat honom om några ställen som hyr ut båttrailers så kommer han fler gånger så behöver han inte dra sin egen trailer.

/Krister

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Trolling med mjukbeten

Västerbottensrekord på gös?

Norrlandsborrar