Insjööring plus guidning av Polack

Jag drog iväg på trollingfiske efter öring. Fick redan efter ca 45 minuter en på 4,5 kg. Satt just och pratade med Rickard i mobilen när det började tjuta i rullen... så blev ett snabbt teleavslut. Den var stark och ettrig precis i början sedan kom den snällt med så att jag kunde nypa den med en lipgrip.


Jag sov över och fiskade på förmiddagen också, men blev inget mer. Jag åkte in till bilen för att spinna på ny lina och för att hämta lite mera mat. Inne vid land var en man som på engelska frågade hur det hade gått. Han hade åkt ända från Polen med trailer. Båt hade han fixat från Norrbotten, men enbart trailer hade han inte kunnat fixa här så han fick dra sin egen. Först färd till färjan, sedan färja i 20 timmar över till Sverige. Sedan bilfärd ca 110 mil enkel väg upp till Norrbotten.

Han hade i höstas varit i Kalixregionen och provat gäddfiske. Han hade tagit 5 stycken över 100 cm, landfiske. Ett mycket bra resultat från land. Nu kunde han fiskat i samma vatten, jag tror de flesta eller alla över 100 cm var från Kalixälven. Men han tycker det är kul att bara titta på en karta och försöka hitta något ställe där ingen eller få fiskar, för att utforska. Han berättade att i Polen så har folk fiskat upp och slagit ihjäl gäddorna så att det i princip inte finns några kvar. Så därför åker han till Sverige. Han sa flera gånger att ni i Sverige måste se till att uppskatta er natur och att ni har så mycket fisk kvar. Han var inte alls ute efter matfisk, han kör precis som jag catch and release på de flesta fiskarna. Han hade varit förbi Kalixälven och såg hur någon där slog ihjäl alla gäddor de fick och stoppade i sopsäck. Vilket han inte gillade.

Hur som helst, så mer av en slump så hamnade han där jag var. Han kikade på min båt och lite på mina prylar. Jag frågade om det var ok att jag tittade på hans prylar, vilket det var. Jag såg direkt att han var en jiggälskare, flera lådor proppade med jiggar i alla möjliga storlekar. Men han körde även med wobblers, jerks och skeddrag.

Han skulle få tag i båten först dagen efter så han var hänvisad till landfiske.

Eftersom han var sympatisk och trevlig så sa jag att eftersom du ej har båt så kan du få åka med mig en snabbsväng, om du är intresserad. Han blev glad. Jag hade redan innan funderat på att spana in några vikar. Jag sa att ta med ett spinnspö och lite beten, jag tänkte att vi kanske hinner spinna av några platser.

Vi drog iväg och gjorde ankringar på några platser. Inte många kast men att vi i alla fall fick prova. Det blev några gäddor med en topp på godkända 87 cm som nöp mitt bete. Gick rätt ok att kasta för revbenen, först när man tog i började det smärta.

Han sa att om du vill kan vi fiska ihop någon dag eftersom han skulle stanna i ca en vecka till. Jag sa att det kan bli svårt att få in det för mig under den tiden. Vi åkte tillbaka. Jag tänkte igen att hmm, han har åkt så långt. Jag beslutade mig för att ge honom hotspots. Har du gps frågade jag? Ja, det hade han men hade inte hunnit lära sig den. Synd sa jag, annars hade du fått lite punkter på heta platser... Nåja, jag ritade istället en karta till honom och visade exakt vars jag tyckte han skulle fiska. Men hjälp av den och ekolodet som han hade med så kommer han att hitta.

Så Kriss, enligt din uppfattning, hur skulle du råda mig att göra nu? Undrade Marek. Vore jag dig skulle jag åka så fort som möjligt till de platser jag visat. Du borde lägga flera dar där, sa jag åt honom. Han litade på mig och ändrade sina planer helt, han lastade in sina grejor och drog iväg på en gång för att titta. För att sedan dagen efter (idag) när han hade fått tillgång till lånebåten åka dit och prova. Jag är nog typ lika nyfiken som han är på hur fisket där kommer att gå. Nu sitter hans resa delvis i mina händer... så bara att hoppas han blir nöjd med fisket.

/Krister

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Trolling med mjukbeten

Västerbottensrekord på gös?

Norrlandsborrar