Fiskefunderingar

I helgen blev det inget fiske, så finns inget att rapportera, så jag passar istället på att skriva om lite fiskefunderingar.

Funderingar om vertikalfiske och om värdering av fiskar, storlek kontra vatten.

Som jag nämnt så kör Mats ofta med 2 handhålla spön (kort och gott ett i vardera hand) där ena är grövre doningar med ett riktigt stort bete, grejor som även ska kunna matcha stora starka gäddor och vassa tänder. Nu i alla fall efter hand så tror jag som jag skrev förut att Mats är ungefär lika mycket inne på att det är gös som gädda som nyper dessa beten. Och han har ju fått de största gäddorna och flera av de största gösarna på det.

Men i följande frågeställning till mig själv så gäller det gädda på ett spö och gös på det andra. Det kanske är någon som undrar om jag fiskar, eller kan tänka mig att fiska med 2 handhålla spön där jag riktar på gädda på ett och gös på det andra. Svar nej, jag skulle inte kunna tänka mig det. Förutom att jag brukar vara den som kör båten (skulle i de fallen alltså bara kunna göra det vid drifter) så är det något annat jag tänker på. I och med att jag använder olika teknik när jag vertikalar dessa 2 arter. Jag tror därför att jag ibland skulle skrämma iväg skygga gösar med betet tänkt för gädda. Och det skulle jag inte gå med på, skulle kännas för fel att hela tiden fiska med tanken att man kanske skrämmer iväg en stor gös som man annars (eller skulle för den delen kunnat bli någon annat i båten som fått den) kanske hade kunnat kroka på gösutrustningen.

Skulle också kännas fel för mig att inte fiska gäddspöt på det sätt jag vill. Så för mig personligen så är det antingen all in för gös eller så all in för gädda, svårt beskriva varför, men min natur vägrar att köra båda då jag tänker som jag skrev ovan. Det enda skulle vara om jag någon gång i framtiden skulle kunna tänka mig att byta teknik för vj efter gädda, men det är i alla fall inget som känns aktuellt i dagsläget. Men sedan finns ju såklart ändå chansen att få en stor gädda även om man fiskar efter gös och trots allt, stor gös om man fiskar efter gädda.

***

Vill utveckla tankarna om värdering av fiskar som jag fick efter att jag för ett tag sedan skrev om Mats abborre på 1310 gram. Jag tror många stirrar sig helblinda på att vikterna måste jämföras med övriga vatten. Att en abborre på 1,3 kg inte är så imponerande.

Om man funderar, vad är en större bragd, en abborre på 1310 gram i en sjö där det är den största kända, eller en abborre på 1600 gram i en sjö där det tagits många klart större än så? Sådant tycker jag är värt eftertanke.

/Krister

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Trolling med mjukbeten

Västerbottensrekord på gös?

Norrlandsborrar