Vertikalfiskepass

Undertecknad och Mats körde ett gemensamt vertikalfiskepass.

Denna gång hoppar jag direkt till de bästa fiskarna. Jag lurade en abborre på 1050 gram att kasta sig över min finn-s jigg, medan Mats på fireball med löja lurade en gös på mycket fina 3290 gram vid en längd av 70 cm. En annan fisk värd att nämna är en gädda Mats fick på ca 6,2 kg. Jag håvade gäddan åt honom och gav honom så håven så han fick kroka av. Jag släpper då ned min jigg och hinner inte fiska länge förrän min abborre hugger, ska precis ta den med handen då Mats säger att det är ju en kilos fisk, dra den i håven istället. Okej då tänkte jag, så då hade vi plötsligt både en gädda och abborre i håven, det har jag nog inte varit med om förut.

Mats med dagens största 3290 gram.
Jag grämde mig mycket över speciellt 2 tappade fiskar alldeles i början av fiskepasset. Båda hängde med en bit innan de slapp och jag tror att båda var skapliga gösar. Säkert inga monster men tror mycket väl de kan ha varit i 3 kilos klass. Senare under fisket tog också Mats sin gös i samma område.

Varför jag grämer mig i efterhand är för att jag ej hade fixat i ordning utrustningen som jag visste att jag ville ha den, för att jag ej ides. När jag är riktigt taggad för ett fiske brukar jag i regel tackla klart i förväg. Nu borde jag varit taggad för detta fiske, men problem med nacken och därav huvudvärk dagarna innan och under fisket hade gjort att jag ej ides. Jag ville montera en extra stinger på jiggen, hade flera färdiga så hade inte tagit lång stund alls... Var inte alls att jag glömde, jag ides bara inte så jag gamblade. Efter den första fina tappade så tänkte jag igen att borde, men f*n jag ids inte. Men okej tappar jag en till så gör jag det efter det. Hann inte mer än tänka så, så tappade jag just en fin till. Då blev jag förbannad på mig själv, monterade en till stinger men efter det lugnade nappen ned sig. Eller egentligen grämer jag mig över en tredje fisk också, men den hann jag dock inte känna lika länge så den kan lika väl ha vart en gädda.

Samma orsak kan ha gjort att jag inte heller ides ta med mig betesfisk. Många är de gångerna jag haft med mig en packa från frysen men att de blivit oanvända, men brukar ändå vilja ha med ifall stor fisk är i farten och testa. Men denna gång ides jag inte.

Nåja, det är som det är, men jag fick mig kanske en läropeng.

Mats tappade en riktigt tung fisk, jag misstänker mest en större gädda, men samtidigt kan man inte helt utesluta gös och i sådana fall var den riktigt stor och så tappade han en som mycket väl kan ha vart en skaplig eller fin gös.

Men trots våra tappade fiskar så blev det ju ändå en del fina landade, men om inte om hade varit så hade det istället kunnat bli ett riktigt bra fiske.

Vädret var sådär, i början mest uppehåll men sista timmarna så regnade det.

Vi hade tänkt fiska ett till pass under helgen, men det lovades så mycket regn så vi insåg att det inte skulle bli något, vi var inte sugna på att fiska i heldagsregn. Nu blev det inte lika mycket regn som lovat, men nog dåligt väder för att ingen av oss skulle fiska något mer.

/Krister

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Trolling med mjukbeten

Västerbottensrekord på gös?

Norrlandsborrar