Motorstrul sällan eller aldrig kul

Faktum är att jag var rejält fiskesugen i slutet av sommaren, främst göstrolling. Men blev inte något fiske på en massa många x antal veckor. Varför är för att båtmotorn nästan avled. Tyfilus att det hände när man var fiskesugen. Hade klara planer. Dessutom hände det när jag och Mats var på en tilltänkt gössatsning, men var bara att "göra sig packad" och åka hem. Så räknar vi bort denna (som hann ge en del gösar upp till ca 1,7 kg innan motorn gjorde oss tvungna att kasta in båten) så blev det alltså bara en enda göstrollingsväng i sommar (som jag skrivit om förut, gav ett antal gösar, men bara smått). Det var verkligen inte vad jag hade tänkt mig innan sommaren.

Den gick ej att köra på låga varv, den stannade direkt man närmade sig låg fart, så trollingfiske var uteslutet och nog svårt att starta och ta sig iväg, så att använda den var inget alternativ. Något med bensintillförseln var det jag trodde på. Tog sitt tag innan hon blev helad, men nu har hon fått vård och funkar bra.

Vården bestod av byte av tändstift, bensinfilter och totalrengöring av förgasaren.

Åkte sedan ut och testade motorn och provade då att vertikala en stund när jag väl vara ute, tänkte se om det fanns någon abborre där. Vilket slutade med 4 gäddor, dock inte i någon imponerande storlek.

Sedan så har jag och Ari varit iväg och trollat efter gädda. Den längsta, tyngsta, starkaste och kanske sötaste vägde dryga 7 kilo. Vi hade hoppats på större, men vi åt i alla fall en väldans god korv. Jag hade inte med någon korv alls, men vi gjorde upp en eld. Ari drog fram en packa med korvar. Vet inte om det var att han såg att jag dreglade, eller om det var för att jag var snabb att påpeka att jag minsann hade en teleskopisk grillpinne i väskan (som jag dessutom tog fram och viftade med). Eller om han kort sagt var snäll. I alla fall så fick jag korvar av honom. Sjukt goda, vet inte om det var för att de verkligen var så goda, eller om det var för att man var hungrig?

Eller kanske man bara var för full och tappat omdömet? (Fast att det skulle vart på det viset har jag inte något som helst minne av).

För att vara så sent på säsongen så var det bra väder. Men på kvällen så har det ändå lust att bli kallt, då kan det vara guld värt med att rejäl brasa. Vi kom fram till att "back in the past" tiden då man gjorde upp eld med stenar eller pinnar, den som var riktigt vass på det hade nog sjukt lätt att få tjejer.

Nåja, och nej, vi förtärde ingen alkohol.

***

Mats har fiskat fler pass, bland annat ett trollingpass efter abborre som gav en på prick 1000 grammissar.

Det var länge sedan nu som jag riktade fiske på abborrtrolling (ibland även flötestrolling, eller rättare sagt flötesrodd efter abborre) Hade en period där jag beställde en massa många småwobblers och jiggar som jag provade ut vid abborrtrolling. Skulle tro att 2005 var senaste året jag trollade abborre, vilket gav en mager sommarabborre på 1170 gram. Jag har fått en större än så (år 2002) men då var det en bonusfisk under gäddtrolling. Den nöp en zaltwobbler i största storleken. Minnet är osäker på om den vägde 1300 eller 1400 gram och då väljer man såklart det lägre vikten, 1300 gram alltså. Längden var i alla fall 46 cm.

/Krister

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Trolling med mjukbeten

Västerbottensrekord på gös?

Norrlandsborrar